Dokahuis Scheepersstraat 170, Den Haag werkperiode september 2002/maart 2003 mediaplayer plugin: windows mac |
![]() |
Met het Dokahuis
in de wijk Transvaal in Den Haag ben ik een heel huis gaan gebruiken als
camera. De wijk Transvaal wordt gesloopt voor nieuwbouw. Het merendeel van de huizen is al dichtgetimmerd. Met het huis fotografeer ik de buurt en registreer ik de beelden die het huis binnen komen. Het zijn de laatste beelden van de omgeving en van een huis dat wordt gesloopt. Om van het huis een camera te maken is het hele huis verduisterd. De gewonen lampen zijn vervangen door dokalicht. In ieder verduisterd raam is een kleine lichtopening gemaakt. Door de verschillende kamers is er een stelsel ontstaan van camera’s. Met helder weer zijn de projecties van de omgeving duidelijk te zien. Op sommige plaatsen overlappen de projecties elkaar. De projecties heb ik op verschillende manieren gefixeerd. Voor Kamercamera werden de muren van een kleine kamer bestreken met foto-emulsie. De kamer ernaast werd voor Witte Kamer eerst helemaal wit geschilderd waarna de projectie met houtskool en krijt werd overgetrokken. Voor Vloeibaar Licht hingen in de woonkamer 24 houten pinhole camera's. Nu ik het Dokahuis niet meer als atelier in gebruik heb blijf ik het nog wel volgen. Ik wil de sloop en de afbeeldingen die dan weer tevoorschijn komen op nieuw fotograferen. film Scheepersstraat 170 |
![]() |
Kamercamera Met Kamercamera ging ik uit van een kamer als camera. De kleine voorkamer in Het Dokahuis werd verduisterd, voorzien van een kleine lichtopening en veranderde zo in een camera obscura. Door deze opening heel klein te maken veranderde de camera obscura in een camera. De muren van de camera obscura werden bestreken met foto-emulsie. Na twee dagen werd de emulsie ontwikkeld. Op de muur was een fotografische afbeelding tezien van het uitzicht, de huizen aan de overkant van de straat. film kamercamera |
![]() |
Witte
Kamer |
![]() |
Vloeibaar
Licht Voor Vloeibaar Licht hingen in de woonkamer 24 houten pinhole camera’s. In de camera’s zaten houten plankjes die licht waren bestreken met foto-emulsie. De camera’s werden aan de muur bevestigd. Door de verduistering voor 24 uur van de ramen te halen werden de camera’s een etmaal belicht. De plankjes werden na het onwikkelen op de zelfde plaats van belichten gehangen maar dan zonder kistje en met de afbeelding rechtop. film vloeibaarlicht |